Waar gaat het rondzendverkeer over?
Veel verzamelaars en handelaren hebben zegels en poststukken die ze willen verkopen. Naast veilingen en beurzen is voor hen dan één van de opties het rondzendverkeer.
Postzegels en andere filatelistische onderwerpen worden in boekjes bevestigd met behulp van plakkers of strookjes en de aanbieder geeft aan voor welk bedrag het materiaal gekocht kan worden. Het hoofd rondzend verkeer combineert een aantal boekjes tot een aantrekkelijk geheel en verdeelt die per box aan de sectiehoofden. Het sectiehoofd laat de boxen vervolgens circuleren binnen zijn groepje deelnemers (de sectie).
De deelnemers kunnen dan thuis op hun gemak het aanbod bekijken en uit de boekjes halen wat van hun gading is. Het aankoopbedrag wordt later van hun depot afgetrokken (Zie afrekenen)
Als alle leden van de sectie de box hebben gehad komt die weer terug bij het sectiehoofd. Deze controleert de uitnames en de bedragen en brengt de box naar het hoofd rondzendverkeer, van wie hij weer een nieuwe box krijgt.
Na afloop van het seizoen gaan de boekjes met resterende zegels terug naar de inzender en na aftrek van een bepaalde marge die ten goede komt aan de Loupe wordt de opbrengst naar de inzender overgemaakt.
De vereniging, in het bijzonder het hoofd rondzendverkeer en de sectiehoofden gaan zorgvuldig om met de rondzendboekjes. Dat verwachten we ook van de leden. Niettemin is de vereniging tegen de risico’s van verlies of andere schade verzekerd via de KNBF, die een collectieve verzekering voor alle aangesloten verenigingen heeft. Mocht er dus iets misgaan, meld dat dan bij uw sectiehoofd, dan kan er naar een oplossing gezocht worden.
De deelnemer
Ieder lid kan deelnemer van het rondzendverkeer worden. De deelnemers aan het rondzendverkeer zijn ondergebracht in een aantal secties van vijf à acht leden met een sectiehoofd.
Na uw aanmelding bij het hoofd rondzendverkeer krijgt u, tegen betaling, een uniek nummerstempel en wordt u ingedeeld in een sectie. Deze zijn per wijk georganiseerd, dus uw medesectieleden wonen meestal niet ver weg. Ook krijgt u per seizoen een overdrachtskaart.
Gemiddeld een keer per maand krijgt u één, soms twee, boxen met daarin de rondzendboekjes. U tekent de overdrachtskaart van degene die u de box brengt. Daarmee is die niet meer, maar u nu wel, verantwoordelijk voor de rondzendbox en zijn inhoud. Uit de boekjes kunt u de gewenste postzegels uitnemen. Met uw nummerstempel stempelt u de leeg gekomen vakjes af. In de trommel treft u ook een uitnamelijst aan, waarop u het bedrag aan uitgenomen zegels per boekje vermeldt.
Na uiterlijk drie werkdagen brengt u de box naar de deelnemer die na u op de uitnamelijst staat. Bij afgifte aan dit lid laat u uw overdrachtskaart, waarop u de trommelnummers, de datum van overdracht en de naam van de volgende deelnemer vermeldt, aftekenen. Hiermee heeft u een schriftelijke bevestiging van de overdracht en bent u niet meer voor de box aansprakelijk.
De inzender
Lege rondzendboekjes zijn tegen een vergoeding verkrijgbaar bij hoofd rondzendverkeer. U kunt de boekjes naar eigen inzicht vullen met uw doubletten of met zegels die u niet in uw verzameling wilt opnemen. Ook andere “platte waar”, mits filatelistisch, kan ingezonden worden. Denk daarbij aan Kinderbedankkaarten, Maximumkaarten, eerste dag of andere enveloppen, U bepaalt de prijs die u voor deze zegels wilt ontvangen. U moet vermelden wat de kwaliteit is: postfris, met of zonder plakker, gebruikt, beschadigd. Door middel van zakjes of Hawidstrookjes kunt u hele series aanbieden. Het betreffende catalogusnummer van elke zegel of serie moet vermeld worden.
Op de voorzijde van het boekje moet u het betreffende land of thema vermelden en de gebruikte catalogus. Volle boekjes kunt u inleveren bij het hoofd van het rondzendverkeer. De afrekening aan u vindt zo spoedig mogelijk na afloop van het seizoen plaats met aftrek van 10% die ten goede komt aan de vereniging. Het boekje met de resterende zegels krijgt u terug.
De gang van zaken bij de rondzending is vastgelegd in het Reglement Rondzendverkeer.
Afrekenen
- Uitgangspunt is dat iedere deelnemer aan het rondzendverkeer vóóraf een bedrag stort op rekening
NL29 INGB 0003 0845 83 van De Loupe. Dit bedrag wordt het zogenaamde “depot” van de betreffende deelnemer; - Een deelnemer schat zelf in voor welk bedrag hij/zij periodiek zegels uit de diverse boekjes zal nemen en stort dit bedrag als depot. Het minimum bedrag voor een storting bedraagt € 10. Het idee is dat het aantal bankoverschrijvingen tot 1 à 2 per seizoen beperkt blijft.
- Als de deelnemer een zegel of anderszins uitneemt, moet hij in het leeg gekomen vakje een afdruk van zijn nummerstempel plaatsen.
- Per boekje wordt het totaalbedrag van de uitnames op de in de box aanwezige lijst genoteerd.
- Bij terug ontvangst van de box bij het sectiehoofd controleert deze of alle uitgenomen zegels zijn afgestempeld en of de bedragen van de uitnames per deelnemer corresponderen met het op de lijst vermelde bedragen.
- Bij inname van de box door het hoofd rondzendverkeer wordt het op de lijst vermelde bedrag opgenomen in de administratie van het rondzendverkeer en wordt het afgeboekt van het depot van de betreffende deelnemer. Vanzelfsprekend kan de deelnemer zelf een vergelijkbare administratie bijhouden.
- Zodra het depot (bijna) is uitgeput, stort een deelnemer een nieuw bedrag. Opnieuw is het minimaal te storten bedrag € 10.
- Het banknummer waarop het depot gestort kan worden is: NL29 INGB 0003 0845 83 t.n.v. Penningmeester De Loupe o.v.v. Depotstorting.
- Indien onverhoopt blijkt dat een negatief saldo is ontstaan, neemt de penningmeester contact op met de betreffende deelnemer met het verzoek het depot aan te vullen.
- Aan het eind van het seizoen krijgt iedere deelnemer een overzicht van zijn/haar transacties gedurende het seizoen.
- Bij het overzicht aan het einde van het seizoen is het eind saldo tegelijkertijd het begin saldo voor het volgende seizoen. Mocht dit minder dan €10 zijn, wordt aan de deelnemer gevraagd het depot aan te vullen.
- Zodra een lid stopt met zijn/haar deelname aan het rondzendverkeer wordt het nog resterende saldo van het depot aan de deelnemer terugbetaald. Dit zal echter pas zijn na afloop van het betreffende verenigingsjaar én na afronding van de administratie van het rondzendverkeer.